16 Eylül

Ders İçeriği V


Sıvıların Çekimleri
Flaş ışığı ile su, süt ve diğer sıvıların sıçrayışlarını dondurmak olası. Burada çıplak gözle göremeyeceğimiz etkiler oluşmakta. Bu gibi fotoğraflar tanıtım (reklam) sektöründe çokça kullanılır. Ancak en doğru-etkili görsel çoğu zaman bazı rötüşler ve montajlarla elde edilmekte. Amaç rötüşe en az iş bırakan ancak rötüşe de en uygun fotoğrafı elde etmek.


Şarap Kadehi



















İzleyicinin dikkati özellikle damlacıklara ve sıvı yüzeyine çekilmekte. Damlalar büyüklük ve sıralanış olarak rastlantısal değiller. Sıvının aydınlık olduğu bölümde iriler ve yukarıya doğru kaybolmaktalar. Sıvı koyulaştıkça damlalar da küçülmekte.

Işığın yoğunluk geçişleri bardak formunu ortaya çıkarmakta, bu ise damlaların dağılımıyla da güçlendirilmiş. Damlalar ışığa uyumlu, bu nedenle de doğal görünmekte. Buradaki önem, damlaların net bir ayırımı. Birbirlerine akmamalı, toplanmamalı.

Su damlaları gliserin-su karışımı bir sıvıyla elde edilir. Ancak zor olan damlaları istenilen yere yerleştirmek. Bu da genellikle pipet veya kağıt mendil kenarıyla olabilmekte.

Bardak çok temiz olmalı. Genelde banyo kireç çözücü kullanılarak içi ve dışı kireçten temizlenir ki damlacıklar cam yüzeyinde rahatlıkla tutunabilsinler.

Sıvı yüzeyinin dümdüz zemini yansıtmaması için, çekim öncesi bardağa kısa bir dokunuş ile sıvıya hareket vermek gerekiyor. Böylece fotoğrafta gördüğümüz dalgalanma olmakta. Bu da bir hareket katmakta.


Taze Doldurulmuş



















Bira çekimleri ile diğer soğuk ve taze içeceklerde bardağın belirli aydınlık bölgelerindeki farklı boyda damlalar iştah açıcı ve berraklık duygusu verir. İyi hazırlanmış bir bardakta kürdan yardımıyla akan bir damla da uygun yere doğru kayabilir.


Köpüren












Gazlı içecekleri de basitçe çekmek olası. Önce boş bardağın tertemiz fotoğrafını çekeriz. Bu çekimde bardak ve kamera sabitlendi. Yani kamera sehpaya tutturuldu. Bardak beyaz bir pleksi üzerinde, alttan bir spot ışıkla aydınlatıldı. Burada önemli olan ışığın çok dar bir aralıktan gelmesi. Bunun için de pleksi çekim yüzeyinin dışında bir yerde siyah karton ile örtüldü, ortasına delik açıldı. Işığın çapı büyüdükçe köpüklerin kontrastı azalmaktaydı. Yani ne kadar dar gelirse o kadar belirgin oluyordu köpükler.

Her şey ayarlandıktan sonra hızla gazlı su (soda) bardağa boşaltıp fotoğrafı hemen çekildi. Burada önemli olan önceden bardağın alabileceği sıvıyı ölçmek. Böylece taşma olmaz.

Daha sonra rötüşlenerek gereksiz sıvı sıçramaları temizlendi ve ilk çekilen boş bardak ile iki çekim birleştirildi.


Kahveye Şeker



















Daha önce anlatılan, sıvının hafif hareket ettirilmesi her içecekte işe yaramakta. Burada da kaymakta olan fincan içindeki kahvenin düz bir yüzeyi olsaydı pek inandırıcı durmayacağı gibi oldukça da sıkıcı görünürdü.

Bu resimde fincan tabağa yapıştırılmıştı. Aynı şekilde alttaki şeker de. Üstteki şeker ise sonradan silinen (rötuş) bir çubuğa tutturulmuştu. Kaşık ise çekim sırasında öylesine dahil oldu. 1/10 sn’lik poz süresi ile görünen hafif flu etkiler elde edildi. Alt tabak ise sağdaki koyu (gölge) bölgede kalan bir sehpaya tutturulmuştu.


Sıçramaları Eklemek



















Bu fanila (t-shirt) resmi başka bir su sıçrama fotoğrafıyla birleştirildi. Su sıçramaları bir misketin su yüzeyine çarpmasıyla elde edildi. Burada önemli olan çok kısa bir poz süresinin olması. Bu da flaş ışığıyla olabilmekte. Karanlık bir mekanda kuvvetli bir ters ışık, yüksek kontrastın oluşmasını sağladı. Sonra fotoğraf saat yönünün tersine döndürülüp fanila ile uygun oranda birleştirildi.

Bu resimde dikkat ettiyseniz sıçrayan su ile fanila orantılarının tutmaması. Evet ama sonuçta bu bir belgesel çekim değil. Önemli olan buradaki etkiyi artırmak, vurgulamak.


















Eğri Yüzey

Taşan sıvıları ise böyle çekebiliriz. Beyaz pleksiye tutturulmuş bardak, açılı duran saydam bir plekside kaymakta. Ve alttaki engele çarptığında boşalma (sıçrama) gerçekleşmekte. Açının değiştirilmesi, kayma uzaklığı ve dönüşüyle oynanarak sıçrama istenildiği gibi kontrol edilebilir. Kayan yüzeyin bir kenarı önce çarparsa bu sıvıya bir dönme kazandırdığından sıçrayış da farklı olmakta. Eklenen şurup ile sıvının yoğunluğu da değiştiğinden gereksiz küçük (kaçamak) sıçrayışlar da olmamakta. Bu set alttan aydınlatılmakta. İstenilen farklı perspektifte çekimi de olası kılmakta. Hatta kuş bakışı bile.

Sergi IX

      2022 – 2023 Öğretim Yılı Öğrenci  Çalışmaları  Sergisi