Reklam Fotoğraflarında Kompozisyon Öğeleri
Kompozisyon, kontrol anlamına gelir. Fotografçının kullanımında olan bir araçtır. Kompozisyon, insanı etkiler ve yönlendirir. İzleyicisini bedensel, duygusal ve zihinsel olarak etkilemesine olanak verecek şekilde fotoğrafın etkinliğini artırır.
|
2 farklı kompozisyon |
|
3 farklı öneri |
Fotoğrafta kompozisyonu etkileyen önemli unsurlardan birisi de alan derinliğidir. Alan derinliği; üzerine odaklama (netlik) yapılan konunun ön ve arka kısmında net olarak görülen alandır. Kural olarak bu alan odaklama yapılan cismin önünde 1/3, arkasında ise 2/3 oranında gerçekleşir. Diğer bir anlatımla odaklama yapılan cismin önünde kalan alanın cisme yakın olan üçte biri net olurken, arkasında kalan alanın üçte ikisi net olacaktır. Alan derinliğini etkileyen üç temel etken vardır, bunlar diyafram açıklığı, objektif odak uzunluğu ve konuya olan çekim uzaklığıdır.
- Diyafram açıklığı: Diyafram ne kadar kısılırsa alan derinliği o kadar artar, ne kadar açılırsa alan derinliği o kadar azalır.
|
Kısık diyafram |
|
Açık diyafram |
|
Açık / Kısık diyafram |
|
Farklı diyafram açıklıkları |
|
Açık diyafram II |
- Objektif odak uzunluğu: Kullanılan objektifin odak uzunluğu ne kadar artarsa alan derinliği o kadar azalır, odak uzunluğu ne kadar azalırsa alan derinliği o kadar artar. Buna göre geniş açılı bir objektifle çekilen görüntüdeki alan derinliği, tele objektifle çekilenden daha fazladır.
|
Farklı odak uzunlukları |
|
Tele, normal, geniş açıyla çekim |
- Konuya olan uzaklık: Çekim yapan kişi, çekimi yapılan konuya ne kadar yakın ise alan derinliği o kadar az, uzaklık ne kadar fazla ise alan derinliği de o kadar fazla olacaktır.